Nuştox û şaîr J. Îhsan Espar
Îhsan Espar, 1956 de Pîran de maya xo ra bîyo. Ey 1979 de, Dîyarbekir de Enstîtuyê Perwerdeyî qedênayo.
Kanada piştevaniya Kurdistanê dike
Kanada piştevaniya biryara gelê Kurdistanê ya derbarê serxwebûnê dike.
Kürdlerin Kudüs’ü Kerkük
Kürdistan, bayrağı, milleti ve toprağı ile birdir.
Nûbihar’dan Kürdistanlılara iftar yemeği

Nûbihar'dan Kürdistanlılara iftar yemeği

12 Ağustos 2012 Pazar 06:35
Nûbihar dergisi ve yayınevi, geleneksel iftar yemeği ve programını bu yıl da sürdürdü.

20 yıldır dergi ve kitap yayıncılığı yapan ve bu alanda bir çok ilke imza atan Nûbihar dergisi ve yayınevi, geleneksel iftar yemeği ve programını bu yıl da sürdürdü.  Kürdistanlı okuyucularının, gönül dostlarının ve Kürdistan'dan özel davetlilerin de katıldığı iftar programı, İstanbul'un Üsküdar ilçesindeki Dilruba Restorant'ta yapıldı. Yaklaşık 200 kişinin katıldığı program, neşeli ve Kürdistani bir atmosferde gerçekleşti.

Okunan Kuran-ı Kerim ile başlayan program, Nûbihar Genel Yayın Yönetmeni Süleyman Çevik'in Kürtçe'nin Kurmanci lehçesiyle yaptığı konuşmayla devam etti. Çevik, Kürtçe'nin Kurmanci lehçesiyle yaptığı konuşmada Nûbihar dergisinin misyonu ve çalışmalarıyla ilgili kısa bilgiler verdi. Sözlerinin devamında, dindar bir kimliğe sahip olduklarını ve çalışmalarının da bu doğrultuda olduğunu vurgulayan Çevik, Müslümanlar olarak Kürd dili, edebiyati ve kültürüyle ilgili sorumluluklarının olduğunu ve ellerinden geldiği kadar bunu yerine getirmeye çalıştıklarını söyledi. Çevik, sözlerini Kürdistan'da yaşanan mezalimin bir an önce sona ermesini temenni ederek bitirdi.

Çevik'ten sonra söz alan Muhittin Kaya, konuşmasını Kürtçe'nin Zazaki lehçesiyle yaptı. Kaya, yaptığı konuşmada Nûbihar'ın hizmetleri ve İslami camiada uyandırmış olduğu etkiye kısaca değindi. Nûbihar'ın Bediüzzaman Said-i Kürdi'nin işaret ettiği yolda yürüdüğünü ve bu alanda büyük işler başardığını söyledi. Nûbihar'ın Kürdistan sorununu diğer İslami kesimlerden daha erken fark ettiğini söyleyen Kaya, Nûbihar'ın ağırlıklı olmakla birlikte sadece dil odaklı bir politika yürütmediğini ve "Ne zalim be ne mezlûm" şiarıyla yapılan zulme karşı kendi duruşunu ortaya koyduğunu belirtti. İslamcı Türklerin Kürdistan sorunuyla ilgili yaklaşımlarını ve politikalarını da eleştiren Kaya, Bediüzzaman'dan aktardığı manalı sözlerle konuşmasını bitirdi. 

Kaya'nın konuşmasından sonra, program sunucusu Nevzat Eminoğlu, Ehmedê Xanî'nin Çargoşe adlı Türkçe, Kürtçe, Arapça ve Farsça mulammasını okudu. Daha sonra yemeğe geçildi.

Yenilen iftar yemeğinden sonra katılımcılar arasında sohbet ve tartışma grupları oluştu.

İlk önce son günlerde İslamcılık tartışmasını başlatan Ali Bulaç'la birlikte Abdurrahman Aslan ve Altan Tan'ın da yer aldığı bir sohbet ve tartışma faslı yaşandı.

Bunun ardından yazar Yakup Aslan, Yavuz Delal, Azadî İnisiyatifi İstanbul Temsilcisi Av. Mahmut Koyuncu, Diwan Yayınları editörü Mihemed Jiyan, Beroj Yayın Kurulu Üyesi İsmet Aydemir, Komel-Kurd Yöneticileri Ferhat Tan, Nuhat Deştî ve BDP Diyarbakır milletvekili Altan Tan'ın yanı sıra kalabalık bir grupta Kürdistan gündemine dair uzun bir sohbet gerçekleştirildi.

Sahura kadar devam eden program, sahur yemeğinin yenilmesiyle birlikte sona erdi.

Yemeğe katılan bazı isimler:  BDP Diyarbakır Milletvekili Altan Tan,  Tenvir Neşriyat'ın sahibi M. Sıddık Şeyhanzade, yazar Ömer Uluçay, yazar Fehim Işık, Abdulilah Fırat, yazar Sami Tan, Şükrü Aslan, yazar-araştırmacı Yavuz Delal, yazar-araştırmacı Yakup Aslan, mütercim Vahdettin İnce, Beroj Yayın Kurulu'ndan İsmet Aydemir,  Komel-Kurd Yetkililerinden Nûhat Deştî ve Ferhat Tan, Azadî İnisiyatifi İstanbul Temsilcisi Av. Mahmut Koyuncu, Kürt aydınlarından Ercan Gür ve Abdulilah Deniz, Dîwan Yayınları Editörü Mihemed Jiyan, Kürt gazetecilerinden Dawud Rêbiwar ve Cemil Oğuz, şair-aktivist İbrahim Halil Baran, Ehmedê Xanî' üzerine yaptığı çalışmalarla bilinen Şeref Eryılmaz, ilahiyatçı Niyazi Beki...

***

Süleyman Çevik'in iftar programında yaptığı konuşma:

Mêvanên hêja, dostên ezîz!

Hûn tev bi xêr û xweşî, ser seran û ser çavan hatine…

Bi hatina we ya fitara Nûbiharê em gelek bextewar û kêfxweş in…

Kovara Nûbiharê ji sala 1992yan virde heta niha bi zimanê Kurdî derdikeve û bi niyeta ku ji çand û zimanê Kurdî re xizmetê bike, çand û zimanê me pêşde bibe, li hember qedexe û asîmilasyonê bi sekneke însanî û Îslamî dixebite.

Em hemd û şukur dikin ku me ji wan tunebûn û bêîmkaniyan meşa xwe ya bi zahmet û meşaqet gihandiye aniye îro… Em ji kesên ku di vê xebatê de keda wan heye re spasdar in… Elbet ev xebata dîsa wê bi hîmmet û bi xwedîderketina însanên hêja bêhtir bi pêşkeve…

Ev meşa ku me daye ber xwe gelek bi zahmet û meşaqet bû; lewra li welatê ku em lê dijiyan ji avabûna cûmhuriyetê heta îro dunya hemû dizane ku çi felaket hatine serê me Kurdan…

Bi salan Kurd rastî her musîbetî hatine…

Bi salan înkar bûne, zimanê wan qedexe bûye, di tarîxa cumkuriyetê de demeke dirêj nikarîbûne bi zimanê xwe kilam û stran jî guhdarî nekirine, ji welatê xwe sirgûn bûne, hatine kuştin û rastî gelek tiştên xeyrî însanî hatine…

Wekî tête zanîn kovar wezîfeya mektebê/medresê jî dibînin.

Nûbihar jî ji bo gelek kesan bûye mekteb/medrese. Gelek meriv dibêjin ku, em tev di vê dibistana Nûbiharê de bi pêş ketine û em xwendin û nivîsandina Kurdî ji Nûbiharê hîn bûne…

Bîst sal berê li meseleya Kurdî xwedîderketin tiştek rehet nebû.

Ew xebata we ya ku temamen bi niyetên însanî û îslamî we dikir dibû sebebê hinek munaqeşeyan, gelek însanan bi niyetek xirab hinek nav li we dikirin. Lewra rejîma ku Tirkiye îdare dikir, çi çep-çi rast bi awayekî li ser her însanî tesîrek nebaş hiştibû û hemû însanan di daîra resmî de li meseleyan mêze dikirin. Ji ber vê sebebê karê ku me dikir di çavê gelekan de wekî nijadperestiyê dihate dîtin.

Em hem aîdê do ne, hem jî xîtabî îro dikin;

Nûbihar li ser şopa wan kalên xwe ye. Li ser şopa cefakarên bawerî û edebiyat Kurdî ye ku navên van cefakaran îro bi zêran hatiye nivîsandin…

Di dema îro de xwe wekî medreseyek modern û xwe warîsê fikra Medreseya Kurdistanê dibîne… Ku ji van medresan bi hezaran alimên ku li dunyayê nav dane derketine û bi ilmê xwe, xwe îsbat kirine…

Di edebiyatê de jî Nûbihar li ser şopa Baba Tahir, Eliyê Herîrî, Melayê Cizîrî, Feqiyê Teyran, Şêx Şemseddînê Exlatî, Ehmedê Xanî, Mela Huseynê Bateyî, Mela Mehmûdê Beyazidî, Şêx Ebdurrehmanê Axtepî û kesên wekî wan kesane ku evan kesan di xizmeta zimanê xelkê xwe de bûn.

Em derdoreke Îslamî ne, nivîsên li baweriya me heqaret bikin û di aleyhê dîn de bin em wan naweşînin… Em weşaneke Kurdî dikin. Nivîsên ku dijminahiya Kurdan dikin, Kurdan berahev didin, dibin sebebê şerê birakujiyê tu carî em wan jî naweşinin…

Me heta niha ev herdu esas parastine; ez hêvî dikim ji vir pêve jî emê biparêzin…

Wekî din em ji hemû raman û fikran re vekirîne; heta ku gotin nebin sebebê şîddetê bi rehetî em cih didin her fikrî…

Ez dîsa ji we hemûyan re dibêjim ku hûn ser seran, ser çavan hatine…

Xwedê xêra we û rojiya we qebûl bike…(Beroj)

 

Diğer Haberler